familievanriet.reismee.nl

Watervallen, geiser en secret lagoon

Helaas geen noorderlicht gezien gisteravond en op tijd naar bed gegaan. Vanochtend daardoor alweer vroeg wakker dus na lekker ontbeten te hebben, gingen we om 9.00 weer op pad.

Het is vandaag ontzettend koud, -1 maar met gevoelstemperatuur -10 en enorm veel snijdende wind, dus de thermokleding kwam goed van pas vandaag.
We zijn eerst naar de Faxafoss waterval gereden. We waren er dus lekker op tijd en waren de enige. Wat een prachtige, indrukwekkende waterval. Eerst van bovenaf bewonderd en daarna nog naar beneden gelopen. We dachten wel via de vlonder te kunnen, maar zowel Mause als ik gleden al snel uit! Oh ja....het vroor... ;)

Daarna naar de geiser Strokkur. Deze geiser spuit iedere 5-8 minuten. Vroeger 70-80 meter hoog, maar momenteel nog maar 15-20 meter hoog. Door de harde wind vandaag, was deze denk ik niet zo indrukwekkend als normaal. Nog even warme chocomel, thee en koffie gedronken om op te warmen en door naar 1 van de grootste watervallen van IJsland, de Gullfoss.
Hier konden we makkelijk met de auto bij komen en dat was te zien ook, waanzinnig veel toeristen, bussen vol. Maar wel logisch, want hij was schitterend! Een dubbele waterval die met enorm veel kracht naar beneden valt.
Het pad naar beneden was nog wel even een flinke uitdaging. Stijl en opgevroren spatwater, geen goede combinatie, maar door de touwen aan de zijkant hebben we het toch gered.

Eigenlijk stond er daarna nog een waterval op het programma, maar deze hebben we maar overgeslagen. Iedereen had het inmiddels zo koud!
Nog wel even een stuk door gereden over een weg waarvan we betwijfelen of we wel op mochten rijden. Er stond: deze weg niet betreden bij/ i.vm. heftige sneeuwval en zonder 4x4. Die 4x4 auto hebben we en we hebben het bord geïnterpreteerd als: niet betreden bij heftige sneeuwval dus zijn er op gereden. En wat indrukwekkend!!! De hele weg geen andere auto tegen gekomen, echt het idee als enige op de wereld. Zo mooi!

En daarna om op te warmen door naar de secret lagoon. Dat was echt geweldig, heerlijk warm! Met een temperatuur tussen de 36 en 40 graden en een temperatuur boven het water van -1 was dit toch wel een schitterende ervaring! Mause is in het water nog wel even zijn go pro verloren... touwtje om zijn pols was gebroken. Dus wij met onze voeten voelen op de drassige bodem en zowaar, na 10 minuten voelen, had Naomi de go pro ineens tussen haar tenen geklemd, wat een mazzel.
Toen nog het laatste dingetje... weer uit het water gaan, de gure wind in. Dat gedaan, komen we tot de conclusie dat we echt enorm dom geweest zijn. Onze handdoek mee naar buiten nemen, door de wind gevallen op de grond, nat geworden en inmiddels bevroren. Oh ja en je daarmee dus ook weer af moeten drogen haha. Maar is weer gelukt (soort van).

Al met al weer een geweldige dag!

Jan en Addy

Weer en grote belevenis, erg leuk. Maar wat een contrast zeg, eerst ijskoud en dan warm water. Ziet er allemaal heel gezellig uit. En dit is nog maar het begin. Groetjes

leo

Zooo koud, maar ZOOOOO mooi