familievanriet.reismee.nl

Joksulsarlon gletsjermeer, zandstormen, rukwinden en Noorderlicht!

De dag begon erg vroeg vandaag, om 6.45. We hadden namelijk een lange reis voor de boeg, ruim 4 uur naar Joksulsarlon, het gletsjermeer.

Er waren waarschuwingen voor rukwinden, zandstormen en sneeuwstormen. We hebben de hele weg door zoveel verschillende landschappen gereden, onvoorstelbaar. We begonnen in het donker, met een prachtige zonsopkomst. Daarna door een landschap dat lijkt op Lord of the Rings, daarna waanzinnige zandstormen en rukwinden gehad. Ik vond het doodeng, Mause vond het uiteraard prachtig om in te rijden. De sneeuwstormen hebben we gelukkig niet gehad, maar wel wat sneeuw onderweg. Ontzettend veel, grotendeels bevroren, watervallen ook onderweg. Ook zijn we nog een bestelbusje tegen gekomen, op z'n kant wel te verstaan. Deze was gegrepen door zo'n windvlaag.

Eindelijk, na ruim 4 uur rijden, kwamen we bij Fjallsarlon aan, het kleinste gletsjermeer. We konden er bijna niet lopen door de enorme rukwinden, windkracht 7/8. Marnix ging uiteraard al heel snel onderuit door zo'n windvlaag. Op de vraag hoe het kwam dat juist hij onderuit ging, antwoordde hij: Ja, he he die meiden zijn ook 3 kg zwaarder dan dat ik ben, daarom blijven zij wel staan en ik niet haha.
Enorme ijsschotsen op het meer, prachtig blauw! Maar we hadden ons laten vertellen dat 10 minuten verderop een nog veel groter en mooier gletsjermeer was, Joksulsarlon. En dat was het zeker! Wat een prachtig plaatje zeg, enorm veel drijvende ijsschotsen, helderblauw! Heel bijzonder om te zien en zeker de 4 uur rijden waard, aangezien het over een tig aantal jaar allemaal helaas niet meer zal bestaan door de opwarming van de aarde. Tussen de ijsschotsen zwommen ook nog eens zeehondjes, dus ook Naomi was helemaal in haar nopjes!

Toen weer terug huiswaarts. Geen zandstormen en enorme windvlagen meer gelukkig. Nog wel even gestopt bij een prachtige waterval, bijna geheel bevroren en in een lavaveld, volledig begroeid met mos.

Eindelijk, om 18.45 waren we weer thuis. En toen gaf de Noorderlicht app een hele grote kans op om het noorderlicht te kunnen zien, dus wij in het donker gegeten en ja hoor, op een gegeven moment kleurde de lucht zowel rood als groen! Ook de kinderen hebben het dit keer nog kunnen zien. Dus een geweldige afsluiter van weer een prachtige dag!

leo

Wederom een fantastische beleving. Gelukkig weer heelhuids in jullie huis en niet weggeblazen

Jan en Addy

Wat een geweldige dag.