familievanriet.reismee.nl

Heel veel watervallen, zwart strand en natte voeten

We zouden vandaag een wat kortere dag doen...maar is niet gelukt haha.

We zijn vanochtend eerst naar de Seljalandsfoss geweest, een enorme waterval waar je normaal gesproken onder door kunt lopen. Helaas is momenteel alles zo bevroren dat dat niet ging. Mause en de meiden zijn nog wel een trap opgelopen/ op geglibberd om de waterval van nog wat dichterbij te kunnen zien. Dit is gelukt! Maar ze waren wel drijfnat. Met als gevolg dat alles een minuut later bevroren was, jassen, handschoenen, haar, mutsen, alles...
Daarna nog door naar een verborgen waterval in een grot. Hier is alleen Mause in geweest omdat je door water moest lopen en wij dat allemaal niet vertrouwden ;)

Daarna door naar de volgende waterval, de Skogafoss. Mooi!!! Inmiddels was de zon gaan schijnen, dus een schitterende regenboog in de waterval. Al glibberend zijn we redelijk dichtbij gekomen. Daarna nog 432 traptreden op (ja, ik heb ze geteld) om van bovenaf de waterval te bekijken. Maar wat een wind daar!! Dus gauw alle 432 treden weer naar beneden.

En door naar de volgende waterval, de Kvernufoss. Deze is niet zo bekend, maar zo veel mooier dan de anderen! Eerst wandelen door een schitterende kloof, schaapjes op de kant en overal ijspegels. Achter deze waterval kon je ook door lopen. Eigenlijk kon dat nu ook niet, maar Mause en Phileine hebben het toch gedaan en toegegeven, het zag er prachtig uit! Wij zijn veilig bij het ijs weg gebleven.

Toen door naar het dorpje Vik y Myrdal met een prachtig, typisch IJslands kerkje op de berg. Vanaf daar uitzicht over het zwarte strand.

Als laatste nog een stop op Reynisfjara beach. Een zwart strand met basalt rotsen. Er werd gewaarschuwd voor vloedgolven, maar eigenwijs als wij zijn, stonden we toch te dicht bij de zee. Resultaat, prachtige foto's, maar ook natte schoenen, sokken en broeken. Dus met blote voeten terug in de auto haha.

Na nog een spelletje thuis, zitten we nu allemaal te wachten op het Noorderlicht. Gisteravond was het een schitterend schouwspel. Ruim een uur danste het noorderlicht aan de hemel. Mause en ik hebben al die tijd ademloos zitten kijken. We hadden de kinderen beloofd ze wakker te maken. Dit dus ook gedaan, maar ze sliepen zo diep dat ze er niets van meegekregen hebben en er vanochtend dus ook niets meer van wisten. Nu zitten ze nog op de bank te wachten, dus hopelijk laat het noorderlicht zich zo ook nog zien!